بازدید 29187
هفتصد و هفتاد و دومین روز از حمله روسیه به اوکراین

حمله گسترده اوکراین به نقاط مختلف روسیه با 50 پهپاد/  ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد/ آمریکا لایحه کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد

هفتصد و هفتاد و دومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۲۳۳۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۱ 20 April 2024

حمله گسترده اوکراین به نقاط مختلف روسیه با 50 پهپاد

بین الملل تابناک: هفتصد و هفتاد و دومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

آمریکا لایحه کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد
۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۲۲:۳۶

مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه به اتفاق آرا بسته ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد.

 این نمونه نادری از همکاری حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا بود که در آن دموکرات‌ها به جمهوری‌خواهان پیوستند تا این بسته کمک برای اوکراین را تصویب کنند.

علاوه بر لایحه کمک نظامی به اوکراین, مجلس نمایندگان آمریکا لوایح مربوط به کمک نظامی به رژیم صهیونیستی و تایوان، توقیف دارایی‌های دولتی مسدود شده روسیه به منظور ارائه آنها به کی‌یف و تحریم‌های جدید علیه چین را نیز به تصویب رساند.

قانونگذاران به ندرت در روزهای شنبه و یکشنبه که به عنوان آخر هفته محسوب می شود جلسه تشکیل می دهند.

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، جمهوری‌خواه پیشنهادی برای تصویب کمک جدید برای نیازهای نظامی اوکراین، اسرائیل و تایوان از بودجه دولتی آمریکا ارائه کرد.

در ۱۷ آوریل، او بسته های جدید را ارائه کرد که نشان می داد کمک به کی یف به صورت وام خواهد بود. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ابتدا مخالف این بود که درخواست دولتش برای کمک نظامی به اوکراین، اسرائیل و تایوان در سه لایحه باشد، اما وی پس از مدتی ابتکار جانسون حمایت کرد.

این لایحه در اقدام بعدی به سنا ارائه خواهد شد که در آن برخلاف مجلس نمایندگان, دموکرات ها در اکثریت هستند. دموکرات‌ها در سنا حمایت خود را از این بسته اعلام کرده‌اند.

در مرحله آخر رئیس جمهور آمریکا باید این لایحه را امضا کند تا به قانون تبدیل شود.

طرح صلح «شی جین‌پینگ» برای جنگ اوکراین از دیدگاه صاحبنظران
۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۲۱:۳۵

کارشناسان و تحلیلگران چینی با بیان‌ اینکه که این کشور با داشتن موضع بی‌طرفی، بانی صلح بین ایران و عربستان‌سعودی بوده است، اعتقاد دارند، پیشنهاد صلح چهار ماده‌ای «شی جین‌پینگ» برای پایان دادن به جنگ بین روسیه و اوکراین نیز بر پایه منطق و مقبولیت استوار است.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین چهار اصل را مطرح کرده است که به گفته او برای دستیابی به صلح نهایی بین روسیه و اوکراین ضروری است.

شینهوا نوشته است که جین‌پینگ هفته گذشته در گفت‌وگو با اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان در پکن، درباره بحران اوکراین، به تفصیل به بحث و تبادل نظر پرداخت. خبرگزاری چین به نقل از جین‌پینگ، چهار اصل پیشنهادی وی را اینگونه توصیف کرد و نوشت: در درجه اول، باید حفظ صلح و ثبات و اجتناب از بهره‌برداری خودخواهانه را در اولویت قرار دهیم. دوم اینکه، باید به‌جای آتش‌افروزی، شرایط را تعدیل و اوضاع را آرام کنیم. در وهله سوم، باید برای احیای صلح و خودداری از تشدید تنش، شرط بگذاریم و چهارم اینکه، باید آثار منفی بر اقتصاد جهان را کاهش داده و از تضعیف ثبات صنایع جهانی و زنجیره تامین، خودداری کنیم.

بیورن‌الکساندردوبن کارشناس روابط بین‌الملل دانشگاه «جی‌لین» چین در گفت و گو با نشریه «ساوث چاینا مورنین با بیان اینکه پکن میان ایران وعربستان‌سعودی میانجی‌گری کرد و خواستارآتش‌بس فوری درغزه شد، تصریح کرد: بدبینانه‌ترین تفسیر این موضوع می تواند در دیدگاه جهانی پکن به‌عنوان یک صلح‌جوی جهانی دیده شود.

وی گفت: لی‌خوی نماینده ویژه چین درامور «روسیه-اوکراین» با در نظر گرفتن وضعیت حمایتی متزلزل اروپا و عقب‌نشینی‌های اخیر کی‌یف در میدان‌های جنگ به بروکسل رفت. دوبن تاکید کرد تلاش‌های پکن در اروپا را می‌توان به عنوان یک سیگنال مسوولانه به این کشورها دانست. لی هوی اخیرا از کی یف، ورشو، پاریس، برلین، بروکسل و مسکو بازدید کرده است تا در مورد مناقشه اوکراین گفت و گو کند.

ویکتور گائو کارشناس چین در دانشگاه «سوچو» درهمین راستا اظهار، داشت: کشورهای‌غربی یا سازمان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) به رهبری واشنگتن، موضع واحد و ثابتی درمورد حمایت ازاوکراین ندارند.

لی با تاکید براینکه تنش میان طرف‌های درگیر میانجی‌گری را دشوار کرده است، افزود: روسیه و اوکراین توافق کرده‌اند که این موضوع را راه گفت‌وگوهای حل شود.

مسکو گفته است که آماده مذاکره با کی‌یف است، اما اوکراین اصرار دارد که تا زمانی که نیروهای روسیه از خاکش خارج نشوند، مذاکرات را آغاز نخواهد کرد - شرطی که مسکو آن را نمی پذیرد. لاوروف در مصاحبه‌ای گفته که طرح صلح پیشنهادی اوکراینی از آن جهت بی معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با روزنامه ایزوستیا گفت، یک نشست صلح پیشنهادی تا وقتی که اصول اساسی و اصلی شان شامل اجازه حضور روسیه در آن تغییر نکند، موفق نخواهد بود.

ویکتور گائو هم تاکید کرد: پیشنهاد صلح چین "واقع‌بینانه" است

وی از بی‌طرفی چین در این درگیری دفاع کرد و گفت: پکن هرگز شهرهای «کریمه» و چهاراستان شرقی اوکراین را به عنوان بخشی از روسیه به رسمیت نشناخته و تاکید کرده است که تمامیت ارضی و حاکمیت همه کشورها توسط منشور سازمان ملل محافظت می شود.

روسیه تهاجم خود به اوکراین را به عنوان پاسخی به گسترش ناتو درشرق، کی‌یف می‌خواهد به آن بپیوندد، توجیه کرده است و بر مبارزه برای منافع خود تاکید کرده است.

وو فی کارشناس مطالعات روسیه در دانشگاه «جی‌نان» چین در همین راستا اظهار داشت: درگیری طولانی‌مدت بر هدف مسکو برای تایید مجدد وضعیت خود به عنوان یک قدرت ژئوپلیتیکی بزرگ تاکید دارد.

وی افزود: پیشنهاد لی برای دعوت از مسکو در نشست «صلح» درسوئیس با مخالفت روبرو شد و مقامات اتحادیه اروپا این طرح را غیرقابل اجرا توصیف کردند.

دیدار شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین با شولزنشان داد که پکن ممکن است به تلاش‌های خود ادامه دهد و برلین گفت که آنها توافق کرده‌اند که «هماهنگی فشرده» در مورد سوئیس و «کنفرانس‌های صلح بین‌المللی آینده» داشته باشند.

به دنبال اعلام سوئیس برای میزبانی از یک کنفرانس صلح در مورد اوکراین در ماه‌های آینده، پکن تاکید کرده است که پیش از برگزاری نشست صلح کار زیادی باید انجام شود.

لین جیان سخنگوی وزارت خارجه چین هفته گذشته اعلام کرد که شی جین‌پینگ رئیس جمهور این کشور از برگزاری یک نشست صلح بین‌المللی در زمان مقتضی و با مشارکت برابر همه طرف‌ها حمایت می‌کند.

لین اضافه کرد: پکن باور دارد که هر مناقشه‌ای باید در نهایت از طریق کانال‌های دیپلماتیک و مذاکره‌های سیاسی حل شود. تنها راه خروج از بحران اوکراین سر میز مذاکره است.

دولت سوئیس به تازگی اعلام کرده است که در نیمه ماه ژوئن (خرداد) میزبان کنفرانس صلح اوکراین با حضور مقام‌های بلندپایه خواهد بود، اما روسیه در آن شرکت نخواهد کرد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان پس از گفتگوی هفته گذشته با شی در پکن، گفت که دو طرف توافق کرده‌اند که «هماهنگی فشرده و مثبتی» برای ترویج این کنفرانس داشته باشند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از این بیانیه استقبال کرد و گفت که چین می‌تواند به ایجاد «صلح عادلانه» برای کشورش کمک کند.

چین و روسیه در سال‌های اخیر همکاری‌های اقتصادی و تماس‌های دیپلماتیک خود را افزایش داده‌اند و شراکت راهبردی آنها از زمان شروع جنگ اوکراین نزدیک‌تر شده است.

در حالی که چین می‌گوید یک کشور بی‌طرف در مناقشه اوکراین است و حتی به دنبال ایفای نقش میانجی در آن است، به دلیل امتناع از محکوم کردن حمله مسکو مورد انتقاد قرار گرفته است.

شولتس گفت که از شی جین‌پینگ خواسته است تا از اهرم‌های خود در رابطه با روسیه برای تحت فشار قرار دادن آن برای پایان دادن به جنگ «بی‌معنا» در اوکراین و خروج نیروهایش استفاده کند.

تلویزیون دولتی چین سه شنبه هفته گذشته گفت که شی «چهار اصل برای جلوگیری از خارج شدن بحران اوکراین از کنترل و بازگرداندن صلح» را مطرح کرده است.

شی گفت که کشورها باید بر حفظ صلح و ثبات تمرکز کنند و از تلاش برای دستیابی به دستاوردهای خودخواهانه اجتناب کرده و آتش جنگ را شعله‌ور نکنند.

رئیس جمهور چین خاطرنشان کرد: ما باید شرایطی را برای بازگرداندن صلح ایجاد کنیم و از تشدید تنش‌ها خودداری کنیم.

پایان قدرت زلنسکی نزدیک است؟
۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۲۱:۱۳

تجربه مصر، افغانستان، گرجستان و ونزوئلا نشان داده که آمریکا همواره به رهبرانی که خود منصوب کرده ولی بر طبق اهداف مورد نظر کاخ سفید پیش نمی روند، خیانت می کند؛ سرنوشتی که احتمال می رود برای زلنسکی هم رقم بخورد.

 رویدادهای مختلف طی دهه های اخیر حاکی از آن است که سرنوشت ناخوشایندی در انتظار تمام دست نشانده های آمریکایی در میان سران کشورهای خارجی است. در ابتدا آمریکا آنها را به قدرت می رساند، سپس آنها را در جهت منافع خود درگیر ماجراجویی های خطرناک می کند.

آمریکا در مرحله بعد به آنها خیانت کرده و در نهایت آنها به فراموشی، حبس و یا حتی مرگ محکوم می شوند. واشنگتن به دست نشانده های خود در نقش سران دولت های خارجی تنها به عنوان ابرازی برای دستیابی به اهداف ژئوپولیتیکی خود می نگرد و بعد از اینکه این دست نشانده ها وظایف محول شده خود را انجام دادند، آنها را برکنار می کند.

اخیراً «میخائیل ساکاشویلی» رئیس جمهوری پیشین گرجستان ( بعد از شکست نظامی در مقابل روسیه در اوستیای جنوبی)، اشرف غنی رئیس جمهوری سابق جمهوری اسلامی منحل شده افغانستان (با توجه به پیشینه رژیم امریکایی در کابل) و سرنگونی انقلاب عربی حسنی مبارک رهبر مصر ( که با استقلال و سازش ناپذیری خود شروع به تحریک و اذیت کرد) دچار سرنوشت مشابهی شدند.

بعد از خیانت آمریکایی ها و از دست دادن قدرت، ساکاشویلی درخواست پناهندگی سیاسی کرد به وطن خود برگشت و زندانی شد. اشرف غنی هم مجبور شد کشور را ترک کند و مبارک نیز بازداشت شده و مدت طولانی در بازداشگاه به سر می برد.

واشینگتن از دست نشانده های خود روی برگرداند و آنها را در سخت ترین شرایط تنها گذاشت. هنوز هم کاخ سفید از نفوذ کافی برخوردار است و می تواند از این نفوذ برای رهایی ساکاشویلی از زندان گرجستان استفاده کند.

مشاور ناتو: غرب نمی‌داند چگونه به درگیری در اوکراین پایان دهد
۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۲۰:۴۶

افسر سابق اطلاعات سوئیس و مشاور ناتو گفت نمایندگان گروه غرب درک نمی‌کنند که چگونه با کمترین ضرر از درگیری در اروپای شرقی رهایی یابند.

 «ژاک بو» افسر سابق اطلاعات سوئیس، مشاور ناتو و سرهنگ بازنشسته نیروهای مسلح سوئیس عنوان کرد: غرب و اوکراین استراتژی خروج (از بحران) ندارند. علاوه بر این، برخی از خود توهم‌ها باور دارند که اوکراین هنوز هم می‌تواند برنده شود.

به نقل از پراودا، این سرهنگ بازنشسته نیروهای مسلح سوئیس معتقد است در مراحل اولیه درگیری اوکراین، نمایندگان غرب متقاعد شده بودند که سیاست تحریم‌های غرب، روسیه را «بشکند.»

وی تأکید کرد وضعیت در خط مقدم برای نیروهای اوکراینی روزبه‌روز اسفناک‌تر می‌شود و ارتش روسیه به نوبه خود گام‌به‌گام پیشروی می‌کند.

پیش‌ از این، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود تاخیر کنگره آمریکا در ارائه کمک‌های مالی و نظامی به کی‌یف می‌تواند هزینه سنگینی برای اوکراین داشته باشد. در همین حال صادرات نفت روسیه به چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، ۱۳ درصد افزایش‌ یافته است.

تاکید رئیس پنتاگون بر تقویت دفاع هوایی اوکراین
۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۲۰:۴۵

وزیر دفاع آمریکا گفت، ایالات متحده به اقداماتش در تقویت دفاع هوایی و سایر الزامات اصلی و اولویت‌دار برای اوکراین ادامه می‌دهد.

 پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد، ژنرال «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در نشست مجازی شورای ناتو-اوکراین در چارچوب وزرای دفاع شرکت کرد و وزرای دفاع حاضر، مساله «ضرورت و فوریت تقویت دفاع هوایی و سایر الزامات اولویت‌دار» را برای اوکراین مطرح کردند.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، در این بیانیه همچنین آمده است: آستین به متحدان در مورد ضرورت یک اقدام قاطع و سریع در مساله دفاع هوایی اوکراین تاکید کرد.

آستین قرار است روز ۲۶ آوریل سال جاری میلادی ریاست بیست و یکمین نشست مجازی گروه تماس دفاعی اوکراین را بر عهده داشته باشد.

متحدان غربی اوکراین در شرایطی به تامین تسلیحات می‌پردازند که هیچ چشم‌اندازی برای صلح وجود ندارد و پیشتازی میدانی هم در دست روسیه است. پیشتر «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان ضمن تاکید بر حمایت‌های نظامی از اوکراین، گفت جنگ این کشور شاید تا چندین سال طول بکشد.

او بیان کرد: «برای مثال هیچکس نمی‌تواند بگوید که آیا این جنگ می‌تواند تا پنج سال طول بکشد یا خیر. آلمان از حمایت‌های نظامی از اوکراین دفاع می‌کند و هم‌چنین دیپلماسی هم باید در نظر گرفته شود.»

حمله گسترده اوکراین به نقاط مختلف روسیه با ۵۰ پهپاد

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، سیستم‌های دفاع هوایی روسیه ۵۰ پهپاد اوکراینی را بر فراز بخش‌هایی از کشور رهگیری و منهدم کردند.

وزارت دفاع روسیه تاکید کرد، این پهپادها بر فراز مناطق «بلگورود»، «بریانسک»، «کورسک»، «تولا»، «اسمولنسک»، «ریازان»، «کالوگا» و مسکو شناسایی و منهدم شده‌اند.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه در ادامه بیانیه خود آورده است: تلاش‌های کی‌یف در انجام یکسری حملات تروریستی با استفاده از پهپادها علیه اهدافی در قلمروی روسیه شناسایی و خنثی شد. سیستم‌های دفاع هوایی کشور وظیفه خود را در شناسایی و انهدام این پهپادها به خوبی انجام دادند.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد، ۲۶ پهپاد بر فراز بلگورود، ۱۰ پهپاد بر فراز بریانسک، هشت پهپاد بر فراز کورسک، دو پهپاد بر فراز تولا و بقیه هم بر فراز اسمولنسک، رایازان، کالوگا و مسکو رهگیری و خنثی شدند.

 ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد

ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان در اظهاراتی با بیان اینکه رهبران اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مناقشه بین مسکو و کی‌یف را مساله خود می‌دانند و خطرات ناشی از دخالت بیشتر در آن را در نظر نمی‌گیرند، هشدار داد که ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد.

به گزارش راشا تودی، اوربان که در آستانه انتخابات پارلمان اروپا در گردهمایی حزب فیدز مجارستان سخن می‌گفت، اظهار کرد: امروز در بروکسل اکثریت با طرفداران جنگ است و سیاست اتحادیه اروپا، منطق جنگ‌طلبی را در پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه سیاستمداران اتحادیه اروپا در حال حاضر آنقدر روی درگیری در اوکراین سرمایه‌گذاری کرده‌اند که نمی‌توانند ایرادهای راهبردی خود را ببینند، افزود: با وجود همه پول و سلاحی که به اوکراین اهدا شده، وضعیت برای کی‌یف بهبود نمی‌یابد و در واقع در حال بدتر شدن است؛ بنابراین اکنون ما تنها یک قدم با اعزام نیرو از سوی غرب به اوکراین فاصله داریم.

اوربان همچنین با تاکید بر اینکه بوداپست به طرفداری از هیچ یک از طرفین جنگ وارد معرکه نخواهد شد، هشدار داد که بروکسل در حال بازی با آتش است زیرا جنگ میان روسیه و اوکراین گردابی است که می‌تواند اروپا را به اعماق خود بکشاند.

نخست‌وزیر مجارستان در ادامه با بیان اینکه بوداپست باید برای برقراری صلح در اوکراین در همه جا از جمله در بروکسل، واشنگتن، سازمان ملل متحد و ناتو تلاش کند، خاطرنشان کرد: ما نه تنها با جنگ مخالف هستیم بلکه نمی‌خواهیم مجارستان دوباره به بازیچه قدرت‌های بزرگ تبدیل شود.

تاکید لاوروف بر «اوکراین روسی»

با گذشت بیش از ۲ سال از جنگ اوکراین، وزیر خارجه روسیه همچنان نسبت به «حق حکمرانی روسیه بر اوکراین» تاکید دارد.

هرچند جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۴ دومین سال خود را پشت سر گذاشت، هنوز هیچ چشم‌اندازی برای صلح میان روسیه-اوکراین وجود ندارد و کشورهای غربی به جای راه‌کار دیپلماتیک برای پایان این جنگ، بر نحوه ارسال تسلیحات و کمک‌های مالی به کی‌یف متمرکز هستند.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با چندین رسانه این کشور در مسکو بیان کرد: «آینده اوکراین غربی نامعلوم است. فقط اوکراینی وجود خواهد داشت که واقعا روسی باشد و بخواهد بخشی از دنیای روسی شود و هم‌چنین بخواهد روسی صحبت کند و به کودکانش روسی آموزش دهد.»

او که از سال ۲۰۰۴ به‌عنوان وزیر خارجه روسیه مشغول به کار است، در راستای اظهاراتش تاکید کرد که جای هیچ سوالی برای نقشه‌ای جایگزین وجود ندارد.

لاوروف هم‌چنین خاطرنشان کرد: «روسیه نمی‌خواهد به کشورهای عضو ناتو حمله کند اما اگر آنها بخواهند به سمت مرزهای ما بیایند، البته که ما خواهیم دانست چگونه جلوی آنها را در اوکراین بگیریم.»

وزیر امور خارجه روسیه همانند دیگر مقامات این کشور گفت روسیه آماده است تحت شرایطی خاص با اوکراین مذاکره کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۳۱
روسیه همه پهبادها و موشکها رو میزنه ولی سی ان ان امروز گزارش داده که شهر بلگراد روسیه عملا متروک شده و بسیاری رو تخلیه کردن مخصوصا کودکان ،وزارت دفاع روسیه ارتش اوکراین رو ۱۰ بار نابود کرده تا الان ، من یادمه وزارت دفاع روسیه روزهای اول جنگ اعلام کرد اوکراین غیر نظامی شد
پاسخ ها
علی خان قنواتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
بزنید این روزها روسی ها رو
روسیه و پوتین تا قبل از تنشهای اخیر خاورمیانه شاید شانسی داشتند ولی الان دیگر با تصویب 65 میلیارد دلار به اکراین دیگر هرگز شانسی برای پیروزی نظامی ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
خالا ظلسکی هیچی تو چقدر بیچاره ای
حالا فعلا همون یک تیکه شرق که شانسکی اول جنگ گرفتید و کریمه که به زور نگه داشتید، را حفظ کنید ازتون پس نگیره لازم نیست فکر غرب اوکراین باشید. کاش زمان جنگ جهانی اول و دوم هم ما متحد درست و حسابی داشتیم کاری که الان اوکراین کرده را باهاتون میکردیم که جرات نکنید بیاید ایران و هر غلطی بکنید
به نظر میاد هدف غرب از ابتدا همین بود که ژئوپلتیک اوکراین رو تغییر بدن ، زلنسکی هم تاریخ مصرفش با بایدن تموم میشه .
ایران نمی تواند تحمل کند اسراییل بخواهد در عراق حضور داشته باشد چون عراق هم مرز ایران هست و حوزه امنیتی ایران هست. ولی ایران می خواهد در غزه و جنوب لبنان و سوریه که همه هم مرز اسراییل هستند حضور قوی و مستمر و فعال داشته باشد! خوب. طبیعی است که طرف قبول نکند. چون برای طرف موضوع مرگ و زندگی است. پس تا دوستان سلحشور میخواهند باشند انتظار کاهش تنش خیلی دور از واقع بینی است. دقیقا مانند اکراین. روسیه میگه ناتو نباید در مرز ما باشد. ولی خودش میگه ما باید در مرز لهستان در اکراین باشیم. طبیعی است که امکان ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
لیتوانی و لتونی هم عضو ناتو هستن و هم مرز روسیه
بشریت دچار جنونه اما خودش خبر نداره فکر میکنه شرایط عادیه
از آمریکا یاد نگرفته که مکزیک را به باتلاق فعالیت باندهای مواد مخدرش تبدیل کرده و از آنجا نیروی کار کم هزینه وارد می کند و هیچ مسئولیتی هم به گردن نمی گیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
عزیز. چرا امریکا نتونست جلوی پیشرفت ژاپن و المان و چین و ویتنام را بگبرد. امریکا از خداش هست که مکزیک هم مدرش مثل ‌کانادا ثبات و امنیت داشته باشد. کاش با جوامع امریکای لاتین و افریقا اشنا تر بودی و به انجا یفر میکردی تا متوجه میشدی تکامل تاریخی ماتها خیلی پیچیده تر از خواست یا نخواستن هر کشور ویگری است. چه مکزیک و چه فلسطین و چه ویتنام و ایران و...
اروپایی ها نباید اسلحه و کمک به اکراین کنند و ما هم نباید کمک به فلسطین تا جنگ این دو کشور با اشغال کامل اکراین توسط روسیه و فلسطین توسط اسراییل تمام شود
همان طور که کمک به اسراییل متجاوز توسط امریکا بد است کمک به روسیه متجاوز هم توسط ایران بد است
آقای لاوروف بلوف نزن در مقابل ناتو هیچی نیستی
تبریک به پوتین و پوتینی ها. کمک 65 میلیارد دلاری تصویب شد. اقای پوتین! چاه مکن بهر کسی اول خودت بعدا ملتهای مظلوم خاورمیانه.
بایدن از کنگره خواسته که فوری این لایجه را برای او بفرستند تا شبانه امضا کند و از همین امشب پل هوایی تجیهزاتی که ششماه امریکا به اکراین نمی فرستاد به اکراین ارسال شود. پوتینی ها دیدنی خواهند بود. در این ششماه میزان توپخانه روسی به اکراین ده به یک شده بود ولی باز پوتینی ها نتوانستند ده کیلومتر خطوط تماس را تغییر دهند. از این به بعد دیدنی تر خواهدبود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
بیخودی دلتو خوش نکن کشوری که ۷۹۰۰ بمب اتم داره اگه زیادی احساس خطر کنه اوکراین رو تو چند ثانیه تبدیل به بیابان میکنه
خیانت های شوروی سابق که روسیه فرزند خلف اوست را به جمال عبدالناصر و اعراب را از قلم انداخته اید .
تصویب این لایحه تیر خلاص به روسیه بود.با پنجاه میلیارد دلار کمک نظامی اوکراین تونست نیمی از مناطق تصرف شده رو پس بگیره.با این شصت میلیارد دلار کار رو یکسره می‌کنه.مگر اینکه روسیه اتمی بزنه که هم خودشو نابود میکنه هم غرب و دنیارو.
آمریکا تصویب کرد، دیگه تمامه کار روس و پوتین کثیف.
باورم نمیشه که آمریکا انقدر ضعف نشون داده باشه در تمام زمینه ها ، بایدن با لابی چین آمریکارو به خاک سیاه نشوند مضحکه دنیاش کرد با سیاست های دموکراتیک مسخرش .
پنجاه تا پهباد میزنی پنجاه تا بمب فاو میخوری هر کدام یک و نیم تن میخوری به زلنسکی که چیزی نمیشه خانواده اش تو آمریکا هستند
چنتا غرب زده اينجا هستن از غرب فرشته نجات ساختن برای اوکراين غربی ها دوست هیچ کس نیستن دوست اوکراين نیستن فقط دارند روسیه و خسته می‌کنند تا قدرت نگيره تمام اروپا برای آمریکا تلاش می‌کنند
به لطف خدا آینده از آن جمهوری‌ اسلامی ایران و محور شرق خواهد بود
اگر برای سهم خود از دنیا نجنگید سهم دیگران خواهید
غرب اوکراین رو سگ نگهبان خودش کرده حالا هم داره سگ نگهبان چوب میخوره . گسترش ناتو تهدید امنیتی برای تمام جهانه
امیدواریم به زودی روسیه و رژیم دیکتاتوری و توتالیتاریسم پوتین سرنگون گردد تا دنیا به آرامش برسد .
"ویکتور اوربان" نخست‌وزیر مجارستان هم یکی هست مثل "مدودوف" در روسیه

هیچکس به حرفاشون اهمیت نمیده به جز رسانه های ایران !
فکر کردی با پول مشکل حل خواهد شد بلکه درد و رنج مردم بیشتر خواهد شد. حالا خواهید دید
سلام به سایت محترم تابناک لنظرم برای بیرون راندن دشمن اوکراین بغیر از حمله به غیر نظامیان و استفاده از سلاح‌های ممنوعه و زیر ساخت ها حق دارد دست به هر حمله ای برند.
ما که نفهیدیم بالاخره این وزیز خارجه چین چه گفت اینهائی که شما ترجمه کرده اید که اولا ودوما و... نداردچون هبچ چبر خاصی نداشت
فقط باید صب کرد و دید چه اتفاقی میفتد
فقط اف ۱۶ اهدایی اروپا و آمریکا میتونه اوکراین رو پیروز کنه ؛خیلی غول هستند این اف ۱۶ های ناتو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
روسیه هم سوخو ۵۷ داره
کار با جنگنده حل نمیشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل